• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 236551
  • Do końca roku: 195 dni
  • Do wakacji: 3 dni

Kontakt

Szkoła Podstawowa PRYMUS w Zgorzelcu

ul.Wolności 8

59-900 Zgorzelec

tel. 75 775 1700

szkola.prymus@o2.pl

Metoda projektu na lekcjach języka angielskiego

Wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej PRYMUS uczą się języka angielskiego w wymiarze 5 godzin tygodniowo od klasy I do VIII.  Nie oznacza to jednak przeładowania gramatyką i informacjami nieistotnymi z punktu widzenia komunikacji.  W PRYMUSIE języka obcego uczymy w taki sposób, aby nasi absolwenci mogli używać go swobodnie jako narzędzia komunikacji.

Lingwiści, językoznawcy, wykładowcy od lat zastanawiają się nad fenomenem typowego Polaka latami uczącego się języków obcych a rozkładającego szeroko ręce w obliczu najprostszej sytuacji np. w trakcie wyjazdów wakacyjnych.  Dlaczego szlifujemy te końcówki, odmieniamy czasowniki, wbijamy sobie do głowy przedimiki - a w sklepie w karju anglojęzycznym i tak palcem pokazujemy czego nam potrzeba..?

Jesteśmy w stanie częściowo odpowiedzieć na to pytanie - za bardzo przyzwyczailiśmy się do tradycyjnej metody gramatyczno-tłumaczeniowej, a za mało ćwiczymy podstawowe kompetencje językowe - rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, pisanie i wreszcie - najtrudniejsze - mówienie.

Uczniowie PRYMUSA mają 5 godzin języka angielskiego w tygodniu (plus 2 godziny drugiego języka) przez cały cykl kształcenia.  Daje to ogromne pole manewru dla kreatywnego nauczyciela - a w PRYMUSIE innych nie mamy!

W ramach zajęć dzieci już od pierwszej klasy intensywnie ćwiczą umiejętność komunikowania się, dużo słuchają, oglądają, śpiewają, recytują i powtarzają.

Ale to nie wszystko: każdy oddział realizuje projekty edukacyjne - oczywiście na miarę swoich możliwości!

Klasy pierwsza i druga w trakcie całego roku szkolnego tworzą słowniki obrazkowe - za pomocą aparatu ilustrujemy wszystkie nowopoznane słowa, dzieci są na zdjęciach głównymi bohaterami - budzi to wiele emocji, radości, do zdjęć należy się przygotować, zaaranżować całą scenę, przynieść niezbędne przedmioty, czasem wymyślić jak pokazać np.emocje... wszystkie te działania nie tylko wpływają na lepsze zapamiętywanie nowego słownictwa, ale i pobudzają do aktywności więcej obszarów w mózgu, przez co przyswajanie nowych wyrażeń odbywa się prawie "mimochodem".  A ile radości wzbudza prezentacja gotowego materiału przed większą publicznością!

PICTURE DICTIONARY kl.1

PICTURE DICTIONARY kl.2

Może pod koniec roku szkolnego uda nam się wydać słowniki w formie drukowanej, kto wie..?

Klasy trzecie w tym roku uczyły się jak tworzyć wpisy do własnych blogów, następnie uczniowie umieszczali je na szkolnej stronie www.

Stworzyły także COOKBOOK - zbiór przepisów na swoje ulubione ZDROWE! wypieki - a całość zakończona była prawdziwym BAKE OFF'em - było pysznie i kolorowo!

W tej chwili (marzec 2018) jesteśmy w trakcie kręcenia klipu muzycznego ;)

Klasa piąta rozpoczęła prace na platformie DUOLINGO dla Szkół - zalogowali się do specjalnie założonych kont uczniowskich, gdzie systematycznie mieli wyznaczane zadania.  Raport automatycznie wpływał na konto nauczyciela.  Jednak duch rywalizacji sprawił, że w rekordowym tempie, niektórzy nawet zarywając noce, przeszli wszystkie poziomy - i projekt zakończył się zanim na dobre sie rozkręciliśmy ;)

Jednak począwszy od listopada uczniowie klasy piątej ochoczo maszerują na warsztaty łączące język angielski z programowaniem komputerowym w języku SCRATCH - ciekawe co z tego wyniknie... ponoć tworzą od podstaw własną grę komputerową!

Jak widać da się przyswajać wiedzę w sposób atrakcyjny, nieszablonowy, czasem wręcz pasjonujący.  

Efekty takiego stylu pracy widać  na warsztatach językowych, na które jeździmy już od pięciu lat zimą.  W trakcie warsztatów używany jest wyłącznie język angielski, prowadzący to wolontariusze z różnych egzotycznych krajów nie mówiący po polsku - mimo tego nawet nasi najmłodsi nieźle sobie radzą i chętnie uczestniczą we wszystkich zajęciach i zabawach.  Da się?  Da się!